Övriga gallerier

Vi visar bilder från olika klubbaktiviteter mm.

Utställning på Rydaholmsdagen 2017.

Under Rydaholmsdagen den 7/10 2017 hade klubben en utställning i vuxenskolans lokaler.

8 fotografer från klubben fyllde lokalen med bilder som blev både uppskattade och diskuterade.

Utställande fotografer:

Allan Rydahl

Joacim Wiberg

Lars Delveus

Lars-Olov Smedenfors

Manne Jacobsson

Sven-Arne Lagerstedt

Åke Lövgren

Tomas Karlsson

Foto: Lars Delveus

Utställning i Handelsbanken.

Under många år har klubben haft en permanent utställning i Handelsbankens fönster i Värnamo. Klubbens ansvariga har bytt bilder med jämna mellanrum.

Nu har banken byggt om en del vilket gör att vårt utställningsfönster försvinner. Detta är ju tråkigt för oss men, samtidigt vill vi tacka Handelsbanken för att vi har fått visa våra bilder i fönstret under många år.

I samband med bankens ombyggnad har klubben fått äran att leverera några bilder att pryda deras "nya" lokaler.

Bilderna leveraras och hängs upp av Åke Lövgren och Manne Jakobsson.

Hängningen av bilder i Handelsbankens nya lokaler är gjord,deras val blev Leif Gustavssons flygbild från Hinsen, Manne Jakobssons bild från Lagan och Lars-Olof Smedenfors bild från Vidöstern.

Marlene Hartvigsson kontorschef på Handelsbanken beundrar Leifs  bild.

Bildbedömning en septemberkväll 2016

Klubben åtar sig frekvent uppdrag som bildbedömmare åt andra fotoklubbar.

Dessa uppdrag ger oss intressanta diskussioner och också en del inspiration!

Foto © Åke Lövgren

Fotoutflykt till Åsens By, Bunn mm, 2016-08-27.

Lite eftertankar om klubbens utflykt lördagen den 27 augusti.

Denna vackra lördagsmorgon samlades ett glatt gäng från klubben, en del med respektive, och med Åke Lövgren i spetsen för att bege oss norrut.

Första stoppet blev Åsens By, där vi släpptes lösa för att själva ”knata runt” och se vad som erbjöds. Byn är mycket vacker med ”hankagärdsgårdar”, gamla byggnader och frigående grisar som trivdes med att böka. Fotoljuset var inte världens bästa med ”mittpådagensljus” med hårda kontraster. Allra bäst är byn på våren och hösten med betoning på det senare, medlemmarna uppmanades av Åke att göra ett besök då.

Färden fortsatte, kort stopp vid en medeltida träkyrka, till nästa sevärdhet en samling av gamla mopeder, hur många exakt vet jag inte men det handlar om minst ett par hundra. Så börjar det så smått att ”knorra” i magen och strax var det dags för lunch vilket Åke på ett förtjänstfullt sätt via sin hustru Siv förberett i sonens bostad..

Mätta och ”goa” gav vi oss av till resans som jag tyckte höjdpunkt, Kai Rehn i Siggarpsboden, inte så långt från Gränna.

Kai har, som långvarig fotograf för Aftonbladet, med sina bilder skrivit eller snarare fotograferat nutidshistoria från hela världen av olika händelser. Bilderna består av allt från dramatiska händelser ute i världen liksom inom Sverige. Dessa innehåller allt från stora sporthändelser, kändisar, till ond bråd död. Kai berättade på ett inspirerande sätt om bildernas tillkomst.

För de om inte var med vill jag på det bestämdaste rekommendera ett besök. Efter denna ”spännande resa ” genom en duktig yrkesfotografs fotoliv kände vi oss ”möra” nu återstod transportsträcka hem.

Vi vill samfällt tacka Åke för det jobb han har lagt ner.

Lars-Olov Smedenfors

Samtliga bilder